Communitybuilding
Hoe bouw je draagvlak voor een verandering die de hele overheid raakt? Hoe deel je kennis over de grenzen van je eigen organisatie heen? Hoe vinden specialisten elkaar. Waar kunnen beginners kennis opdoen, om ook specialist te worden? Hoe groeit een idee uit tot een beweging? Dat alles begint met mensen die zich verbinden. Met elkaar, een onderwerp of een probleem. ICTU helpt om die verbinding te mogelijk te maken, te stimuleren en versterken, zodat er een levende community ontstaat.
Wat we doen
- ICTU analyseert het probleem, het programma en de ambities van de organisatie. Vervolgens bekijken we, op basis van onze ervaring: past een community daarbij? En zo ja: in welke vorm?
- Gaan we aan de slag, dan maken we een plan van aanpak. En we zoeken een geschikte community manager. Vanaf de start van de community ondersteunen onze eigen, ervaren community managers de organisatie. In de vorm van advies op maat, inspiratie en geleerde lessen.
- Is er al een community? Ook dan kun je ons inschakelen. Zo kunnen we het beheer overnemen, of de community manager(s) ondersteunen. Ook kunnen we helpen als een bestaande community niet (meer) functioneert. Wij geven eerlijk advies over alle opties, van herstart tot gerichte afbouw.
Hoe we werken
- De rijkdom van een community zit in de mensen en hun relaties. Daar gaan wij dus zorgvuldig mee om. De meerwaarde van de community voor de deelnemers staat daarom centraal. Bij de keuze voor vorm, inhoud en toon van de communicatie, én bij de te leveren resultaten.
- Kennis delen gaat niet vanzelf. Waar nodig helpen wij een handje. Door te vertalen tussen organisaties en vakgebieden, te sturen op positieve feedback, vervolgvragen te stellen en kennis om te zetten in deelbare informatie. Een sterke community is er een met veel dwarsverbindingen tussen de leden. Community managers stellen daarom mensen met gedeelde belangen en interesses aan elkaar voor.
- Community management werkt alleen als je zelf deel uitmaakt van de community. ICTU belegt community management dan ook altijd bij iemand met een inhoudelijke of sociale interesse in het onderwerp en de deelnemers.
Projecten
Gebruiker Centraal
Community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid.
NORA & de NORA Familie
Kenniscommunity voor architecten, beleidsmedewerkers en materiedeskundigen die zich bezighouden met de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur.
IBDS
Community voor uitwisseling van kennis op het gebied van verantwoord datagebruik.
Meer weten?
-
Marieke Vos