‘Transparant zijn over hoe transparant je bent’

Hoeveel en hoe snel behandelt de Rijksoverheid Woo-verzoeken? Die informatie is nu te zien in het dashboard ‘Woo in cijfers’. Het dashboard is op 23 januari officieel gelanceerd door Eva Heijblom, directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie van het ministerie van BZK tijdens de bijeenkomst ‘Open Donderdag’ bij het Nationaal Archief in Den Haag.
ICTU ontwikkelde het dashboard in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Woo in cijfers biedt inzicht in hoe open de overheid in de dagelijkse praktijk is, als het gaat om de afhandeling van Woo-verzoeken. Er is onder meer te zien hoeveel Woo-verzoeken er binnenkwamen bij de verschillende departementen en hoe snel deze werden afgehandeld. Ook de rechtelijke uitspraken met dwangsommen bij Woo-verzoeken zijn er terug te vinden.
Woo in cijfers vloeit deels voort uit een motie van Pieter Omtzigt. Kort gezegd komt die erop neer dat de Tweede Kamer elk kwartaal op de hoogte wordt gehouden van rechterlijke ingrepen als departementen Woo-verzoeken niet tijdig afhandelen. Deze informatie werd tot eind vorig jaar in een kwartaalrapportage naar de Tweede Kamer gestuurd. Die rapportage wordt nu ook publiek gedeeld in het dashboard.
Voor het dashboard is een aanlever- en goedkeuringsmodule gebouwd om gegevens van verschillende departementale systemen te stroomlijnen tot één standaard en de gegevenskwaliteit te borgen. ICTU heeft de implementatie van deze module bij de departementen begeleid.
Tom Moesker van het ontwikkelteam: “ICTU vindt een transparante en open overheid belangrijk, we zijn er trots op dat we daar met het dashboard een bijdrage aan mogen leveren. Het is pas net af en er is ruimte voor verbeterpunten. Woo in cijfers wordt daarom de komende tijd nog doorontwikkeld. De cijfers worden elk kwartaal bijgewerkt.”
Bekijk het dashboard op deze website.
Een lijst met artikelen
-
Innovatiebudget Digitale Overheid toegekend aan 15 projecten
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt ook dit jaar weer het Innovatiebudget Digitale Overheid. 15 projecten ontvangen een financiële bijdrage, begeleiding en advies om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren.
Gepubliceerd op: -
Inzicht in de gemeentelijke informatievoorziening
De plaat ‘Gemeente Nederland’ toont de samenhang tussen de dienstverlening en de informatievoorziening van een gemeente. ICTU ontwikkelde het op verzoek van de gemeente Zwolle. De plaat hangt inmiddels bij veel gemeenten aan de muur.
Gepubliceerd op: -
De waarde van het netwerk
Gebruiker Centraal bestaat tien jaar. In deze community delen professionals vanuit de hele overheid kennis en ervaring over het verbeteren van de overheidsdienstverlening. Naast alle bijeenkomsten en ontwikkelde hulpmiddelen, is de kracht van het netwerk de grootste waarde, zegt oprichter Victor Zuydweg.
Gepubliceerd op: