Direct naar inhoud

Innovatiebudget Digitale Overheid toegekend aan 15 projecten

Artikel , bekijk alle
Gepubliceerd op:

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt ook dit jaar weer het Innovatiebudget Digitale Overheid. 15 projecten ontvangen een financiële bijdrage, begeleiding en advies om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren. Dit doen ze door innovatieve ideeën in de praktijk te realiseren.

Selectieproces

Uit de meer dan 70 ingediende projectvoorstellen zijn de 15 beste projecten gekozen middels een selectieproces. De projecten zijn op verschillende criteria beoordeeld, zoals herbruikbaarheid en transparantie, innovatie en toekomstplan. De voorstellen werden eerst kritisch bekeken door de leden van de voorselectiecommissie.  Over 9 projecten bestonden twijfels of vragen, zij moesten pitchen voor de deskundige jury. Na zorgvuldige afweging koos de jury in totaal 15 projecten die aan de slag kunnen met ondersteuning vanuit het Innovatiebudget.

Diverse projecten

De projecten richten zich op verschillende beleidsprioriteiten en maken gebruik van innovatieve technologieën. Zo richten twee projecten zich op machineleesbare wetgeving om beter uitvoerbare wetgeving te realiseren. Veel projecten maken gebruiken van AI-technologie om dienstverleningsprocessen te verbeteren. Ook zijn er projecten die zich richten op het beter en veiliger gebruikmaken van data. Met als doel een betere en meer uniforme overheidsbeleving. Met het Innovatiebudget wordt ook een een app  ontwikkeld waarmee burgers en ondernemers eenvoudig inzicht krijgen in welke gegevens de overheid gebruikt en hoe beslissingen tot stand komen. Bekijk alle projecten die subsidie kregen.

Nederlandse Digitaliseringsstrategie

De geselecteerde projecten zetten zich op verschillende manieren in voor de digitale overheid. De innovaties worden open source ontwikkeld zodat ze herbruikbaar zijn voor andere overheden.  Hiermee sluiten de projecten goed aan op de prioriteiten die overheden gezamenlijk hebben geformuleerd in de Nederlandse Digitaliseringsstrategie.

Meer info

Wil jouw organisatie meewerken aan een van de winnende projecten? Het team van het Innovatiebudget brengt je graag in contact met de initiatiefnemers. Neem contact op via innovatiebudget@ictu.nl. Meer informatie vind je ook bij de veelgestelde vragen.

Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Digitale Overheid.

Een lijst met artikelen

  • Innovatie Barometer: daling aantal innovaties, toename urgentie

    Het aantal innovaties bij de Nederlandse overheid is de afgelopen jaren afgenomen. In 2021 voerde nog 86 procent van de overheidsorganisaties een innovatie door, in 2025 is dit gedaald naar 76 procent. Dat blijkt uit de tweede Innovatie Barometer Overheid, die op 29 september 2025 is verschenen.

    Gepubliceerd op:
  • ICTU brengt werelden griffie en IT bij elkaar

    Een centrale plek waar je alles kunt vinden over de lokale volksvertegenwoordiging en de onderwerpen waarover wordt gesproken en besloten. Dat is de droom van Democratie Dichtbij. ICTU onderzocht wat er nodig is om deze droom te realiseren.

    Gepubliceerd op:
  • Ster in toepassen open standaarden

    Ieder jaar wordt onderzoek gedaan naar de best scorende overheidsorganisaties als het gaat om het toepassen van open standaarden. De lijst bestaat dit jaar uit negen ‘sterren’ en ICTU hoort daarbij.

    Gepubliceerd op: