‘Regie op gegevens, het begint met vertrouwen’
Zaken digitaal zelf regelen. Hoe zorgen we dat dit veilig en betrouwbaar kan? Hoe zorgen we ervoor dat organisaties én gebruikers vertrouwen hebben?
Stel je de volgende situaties voor:
• Na het overlijden van een dierbare kunnen de nabestaanden digitaal een gevalideerde ‘verklaring van overlijden’ delen met bijvoorbeeld een verzekeraar.
• In plaats van zelf op allerlei manieren twintig bewijsstukken moeten verzamelen om een hypotheek aan te vragen, verleen je de bank toestemming om jouw gegevens te raadplegen bij de verschillende bronnen.
• Wanneer je een sociale huurwoning wilt huren, kun je digitaal delen in welke gemeente je staat ingeschreven en hoe hoog je inkomen is. En je kunt ook meteen huurtoeslag aanvragen voor je nieuwe woning.
Zomaar wat voorbeelden van ‘regie op je gegevens hebben’: inwoners en ondernemers die zélf digitaal hun zaken regelen, door gevalideerde gegevens over henzelf te gebruiken.
Hoe zorgen we dat dit veilig en betrouwbaar kan? Hoe zorgen we voor ‘het vertrouwen’ dat zowel aan de kant van publieke en private organisaties nodig is, als aan de kant van inwoners en ondernemers?
Daar ging het over tijdens dit ICTU Café op 12 februari. Het Café startte met een inleiding door Gé Linssen van het ministerie van BZK. Aansluitend waren er twee pitches over kansen en uitdagingen in de praktijk, gevolgd door een paneldiscussie met vertegenwoordigers uit de publieke en private sector.
Meer informatie over Regie op Gegevens? Bekijk de website van Digitale Overheid.
Of lees het artikel 'Datagericht kan ook mensgericht' in het iBestuur Magazine nummer 28.
Meer informatie over het ICTU Café? Kijk dan op de pagina 'ICTU Café'.
Reactie toevoegen