Gemeente Amsterdam: beter terugmelden, meer resultaat

Dirk Rutgers, manager Meldingen en handhaving bij de gemeente Amsterdam, heeft jarenlange ervaring met terugmelding. Een prima middel om de kwaliteit van registraties te verbeteren, zegt hij, maar reactief. Amsterdam wil er méér uit halen, meer fraude signaleren, en neemt daarom ook het heft in eigen hand. “Maak je proces zo strak mogelijk, dan gebruik je de energie daar waar het nodig is.”

Amsterdam kreeg wel erg veel meldingen, stelt Rutgers. “Waar we veel tijd aan kwijt zijn. Terwijl je een groot deel daarvan eenvoudig kunt voorkomen. Licht mensen bijvoorbeeld beter voor, zodat ze op tijd hun verhuizing doorgeven. Maar ook niet elk adresonderzoek is altijd nodig. Zorg dat je dat aan de voorkant al onderkent; en ondersteun de loketten met risicoprofielen. Ga maar na, ongeveer de helft van onze 20.000 meldingen per jaar krijgen we aan het loket. Van burgers dus. Daar kun je fraude in een vroeg stadium voorkomen.”

De melding zélf verbeteren

Dan heb je natuurlijk ook de afnemers die terugmelden. In die samenwerking met de afnemers kun je óók veel verbeteren, aldus Rutgers. “Wij turven van wie we welk soort meldingen krijgen. Van De Belastingdienst, de IND, zorgverzekeraars enzovoort. Zijn er opvallende afwijkingen? Dan heb je een goed uitgangspunt om met die afnemer in gesprek te gaan. Over hoe we de kwaliteit van de meldingen kunnen verhogen.”

“Zo bleken we veel adresonderzoeken ‘voor niets’ te doen, naar aanleiding van meldingen van deurwaarders. Mensen waren dan niet thuis voor de deurwaarder, maar woonden er wel degelijk. Dat hebben we nu opgelost met invulformulieren die de deurwaarders ons bij hun meldingen meeleveren. We weten dan hoe zij iets constateren, en kunnen beter inschatten of er grond is voor een onderzoek.”

Capaciteit effectief inzetten

“Kijk, waarom zou je alleen in actie komen als er meldingen zijn?” zegt Rutgers. “Onze aanpak scheelt werk. Dat is mankracht die je ook kunt steken in proactief onderzoek bijvoorbeeld. Gegevens analyseren en een risicobeleid opstellen. Het gaat erom dat je gegevens én meldingen waardevol maakt. Je winst is dat je sneller en beter fraude aan het licht brengt. Én minder ruis hebt in het proces van terugmelden. Een win-win situatie.”